Online Takip

Google’da ayrıntılı arama

Posted on: 12 Şub 2009

Arama motorunu etkili kullanmak, aradığınız şeyi elinizle koymuş gibi bulmak için arama satırınızı güçlendirin, ayrıntıya girin ve sonuca ulaşın.

Bu e-Posta adresi istek dışı postalardan korunmaktadır, görüntülüyebilmek için JavaScript etkinleştirilmelidir
<!–
document.write( ‘</’ );
document.write( ‘span>’ );
//–>
Google’ın adını son zamanlarda hep farklı alanlardan duymaya başladınız. Mobil telefonlar için işletim sistemi platformu, resim işleme yazılımı, takvim… Fakat şirket bir yandan diğer dallarda ilerlerken, temel faaliyet alanı olan aramayı öksüz bırakmıyor ve sunduğu olanakları gün geçtikçe geliştiriyor. Gelin Google’ı Google yapan web aramasında ne gibi gelişmiş özellikler sunduğunu ayrıntıya inerek inceleyelim.

Birden çok sözcük avantaj yaratıyor

Google’ı açtığınızda karşınıza çıkan forma sıkça kullanılan bir kelime yazmak, bir anda önünüze milyonlarca sonucun serilmesiyle sonuçlanacaktır. Örneğin bugün, aradığınız kelime “ev” olduğunda 225.000.000, “home” olduğundaysa 5.630.000.000 gibi sonsuz denebilecek kadar çok arama sonucuna ulaşıyorsunuz. Tabii Google’ın her geçen gün internette boy gösteren siteleri indekslediğini düşünürsek, aynı kelimeler için görüntülenen sonuçlar, gün geçtikçe artıyor.

İnternette arama yaparken aslında esas olan, ihtiyacımız olan veriye en kısa yoldan ulaşmak. Bunun içinse ilk adım, aradığınız kelimeye başka kelimeler ekleyerek, daha ayrıntılı sonuçlara ulaşmak. Örneğin “ev” kelimesinin yanına “satılık” kelimesini eklerseniz, karşınıza çıkan sonuçların toplamı birden 1.990.000 gibi bir rakama düştüğünü göreceksiniz.

Kelimeleri tırnak içinde girmek ise çok daha farklı bir sonuç doğuruyor. Bu durumda Google, içinde “satılık” ve “ev” kelimelerinin her hangi bir yerde değil, bu iki kelimenin bir bütünmüş gibi arka arkaya geçtiği sayfaları arıyor. “satılık ev” için geçerli sonuçlar ise yaklaşık 1.680.000’e kadar düşüyor. Tabii bu sayı yine de satın almak üzere ev almak isteyen biri için astronomik boyutta. Ama arama satırına aradığınız evin özelliklerini eklemeye devam ettikçe sonuç sayısı düşecektir. Bu örnek için [“satılık ev” merkezi sistem doğalgaz “3. kat”] gibi bir arama satırı, arama sonucu sayısını üç basamaklı sayılara kadar düşürecektir.

İstemediğiniz kelimeleri aramanızdan çıkartın

Arama satırını, yeni ifadeler ekleyerek geliştirebileceğiniz gibi, sonuçlardan bazı ifadelerin geçtiği sayfaları çıkartarak da detaylandırabilirsiniz. Görüntülenecek sonuçlar içinde geçmesini istemediğiniz bir ifadeyi, başına “-“ işareti koyarak girmelisiniz. Örneğin [“satılık ev” -“giriş kat”] şeklinde bir arama satırı, içinde “giriş kat” değiminin geçmediği sonuçları görüntüleyecektir. Aramalarınızda “-“ işaretini, ileride bahsedeceğimiz [intitle:, inurl:] gibi arama komutlarının ters işlev görmelerini sağlamak için de kullanabiliyorsunuz.

Küçük ayrıntılara dikkat

Temel arama fonksiyonlarından ayrıntılı aramalara doğru ilerlerken, dikkat etmeniz gereken küçük ayrıntılara da değinmekte yarar var. Öncelikle belirtelim ki, Google arama sırasında büyük/küçük harf ayrımını ve girilen sözcüklerdeki herhangi biçimlendirmeyi önemsemiyor. Yani aramak istediğiniz kelimeleri büyük harflerle yazmak, küçük harflerle yazmak ya da bazı harfleri büyük bazılarını küçük yazmak arama sonuçlarını değiştirmiyor. Bir metinden kopyalayarak Google’a yapıştıracağınız ifadelerin de kalın ya da italik gibi bir biçimlendirmeyle yazılmış olması da bir şey değiştirmiyor.

Google’ın “stop” sözcükleri

Aramanızda geçen www, http ve .com gibi terimler, daha iyi sonuçlar sağlamakta pek işlev göstermiyor ve üstüne üstlük arama hızını oldukça düşürüyor. Bu sebeple Google, normal bir aramada arama satırına girilseler dahi bu kelimeleri göz ardı ediyor. İngilizce’deki in, is, it, of, on, or, that, the, this, to, was, what, when, where, I, a, about, an, are, as, at, be, by, com, de, en, for, from, how, who, will, with, the kelimeleri de bu uygulamaya dahil olan kelimeler. Aramaların hızını artırmak için dikkate alınmayan bu kelimelerin “stop words” olarak anılıyor.

Dikkat: Özellikle bu kelimelerin de aranmasını istiyorsanız, kelimeleri yazmadan önce başlarına “+” işareti ekleyin. Aramanız örnek olarak [+en uygun fiyat] şeklinde görünebilir.

Etkili aramalar için gelişmiş komutlar

Google’da aramalarınızı detaylandırmanın bir diğer yolu da belli başlı komutları arama sözcüklerinize eklemek. Arama komutları site başlıklarında, URL’ler içinde, ve yalnızca istediğiniz bir sitenin içinde arama yapmak gibi seçenekleri sağlıyor.

[site:]: Anahtar kelimelerinizin sizin belirlediğiniz bir sitenin içerisinde aranmasını istiyorsanız, arama satırınızı örneğin Google.com sitesi içerisinde “yardım” kelimesi için arama yapmak için [site:www.google.com yardım] şeklinde düzenlemelisiniz.

[intitle:] Anahtar kelimelerinizi sayfa ve belge başlıkları içerisinde aramak istiyorsanız bu komutu kullanmalısınız. Komut satırını [intitle:google search] şeklinde düzenlerseniz, başlığında “google” ve içeriğinde de “search” kelimeleri geçen sonuçlar görüntülenecektir.

[allintitle:] Girdiğiniz bütün anahtar sözcüklerin başlıklarda aranmasını istiyorsanız, her bir sözcüğün başına “intitle:” koymak yerine “allintitle:” komutunu kullanabilirsiniz. Bu durumda komut ile ilk anahtar sözcük arasında boşluk bırakmamaya özen göstermelisiniz. [allintitle:google search web] gibi…

[inURL:] Anahtar kelimelerinizi URL’ler içerisinde aramak istiyorsanız bu komutu kullanmalısınız. Komut satırını [inURL:google search] şeklinde düzenlerseniz, arama sonucunda URL’inde “google” ve herhangi bir yerinde de “search” kelimeleri geçen sonuçlar görüntülenecektir. Komut yalnızca URL’lerde geçen kelimeleri arayacak, noktalama işaretlerini önemsemeyecektir.

[allinURL:] Eğer bütün anahtar sözcüklerinizin URL’lerde aranmasını istiyorsanız, her bir sözcüğün başına “inURL:” koymak yerine “allinURL:” komutunu kullanabilirsiniz. “allinURL” komutu, aynı “inURL” gibi noktalama işaretlerini önemsemiyor.

[cache:] Arama satırına bu komutu herhangi bir site adresi ile birlikte girdiğinizde Google, o adresi en son ne zaman indekslediğini belirtiyor ve sitenin bahsi geçen tarihteki görüntüsünü ekrana getiriyor. Örnek: [cache:www.pcnet.com.tr] Arama satırına web adresinden sonra kelimeler eklemeniz durumundaysa sitenin önbellek görüntüsünü üzerinde diğer kelimeler renkli olarak vurgulanıyor.

İpucu: Geçici bir problem yüzünden görüntülenemeyen sayfaları bu yöntemle Google’ın arşivi üzerinden görüntüleyebilirsiniz.

[link:] Komut, bir web adresiyle birlikte girildiğinde, belirtilen adrese giden bağlantı içeren bütün sayfa ve belgeleri görüntülüyor. Örneğin arama satırına [link:www.pcnet.com.tr] satırını girerseniz, PCnet.com.tr sitesine bağlantı içeren sayfa ve belgeleri bulabilirsiniz.

[related:] Bu komutla birlikte bir web adresi girmeniz durumunda Google, belirttiğiniz adresteki siteye yakın ya da benzer içeriğe sahip olan siteleri görüntülüyor. Bu özelliğin çok verimli çalışmadığını belirtmekte fayda var.

[info:] Bu komutla Google, komut satırında adı geçen web sitesine dair kendi arşivinde tuttuğu kısa bilgileri görüntülüyor.

[filetype:] Anahtar sözcüklerinizi Google’ın desteklediği dosya türlerinden biri içinde aramak istiyorsanız, [filetype:] komutunu kullanmalısınız. Örneğin [filetype:pdf kullanım kılavuzu] arama satırı ile PDF biçimindeki dosyalarda “kullanım” ve “kılavuzu” kelimelerini arayabilirsiniz. Yalnızca PDF biçiminde olan dosyalara dair sonuçlar görüntülenecektir.

***kutu***

Google’ın HTML’e ek olarak içerisinde arama yapabildiği 13 Dosya Tipi

Dosya Türü

Dosya Uzantıs

Adobe Portable Document Format

pdf

Adobe PostScript

ps

Lotus 1-2-3

wk1, wk2, wk3, wk4, wk5, wki, wks, wku

Lotus WordPro

lwp

MacWrite

mw

Microsoft Excel

xls

Microsoft PowerPoint

ppt

Microsoft Word

doc

Microsoft Works

wks, wps, wdb

Microsoft Write

wri

Rich Text Format

rtf

Shockwavw Flash

swf

Text

ans, txt

Etiketler: ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Web Tasarım

Oto Galeri Portalı = 200 $

Emlak Portalı = 200 $

Site Kurucu = 100 $

E Ticaret Sitesi = 250 $

İlan Sitesi = 200 $

Haber Portalı = 350 $

Arkadaşlık Sitesi = 200 $

E Katalog = 200 $

Flash Site Kurucu = 200 $

Kategoriler

Kategoriler

Takvim

Şubat 2009
P S Ç P C C P
« Oca   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Arşiv

Blog İstatistikleri

  • 16,119 kişi

RSS Bay Bedava

  • Bir hata oluştu; besleme kapalı gibi görünüyor. Lütfen daha sonra tekrar deneyin.

RSS Bildirgec.org

  • Bir hata oluştu; besleme kapalı gibi görünüyor. Lütfen daha sonra tekrar deneyin.

RSS InternetHaber.com

  • Bir hata oluştu; besleme kapalı gibi görünüyor. Lütfen daha sonra tekrar deneyin.

Toplistler

News & Media Blogs - BlogCatalog Blog Directory
%d blogcu bunu beğendi: